De rechtbank Oost-Brabant heeft ons in het gelijk gesteld met onze vordering om Philips hoofdelijk aansprakelijk te stellen. Dit betekent dat Philips aan consumenten ook de schade moet vergoeden die door andere fabrikanten is veroorzaakt, maar die schade daarna wel op die andere fabrikanten kan verhalen.
Aan de andere kant verklaarde de rechter geen meerwaarde te zien in het behandelen van de procedure door middel van een collectieve claim zoals wij dit voor ruim 50.000 deelnemers doen.
Hoe gaat het nu verder?
Deze uitspraak is slechts één van de vele stappen. De rechter moet namelijk ook nog uitspraak doen in voorbeeldzaken die we in deze procedure hebben mee laten lopen. Een vonnis in de voorbeeldzaken zal niet eerder komen dan het einde van het jaar.
Daarnaast zijn wij in hoger beroep gegaan. Momenteel is het collectieve deel van de procedure van start gegaan in hoger beroep.
Door het gerechtshof Den Bosch wordt beoordeeld welke juridische onderdelen gebruikt kunnen worden voor collectieve beoordeling, die geldt voor alle consumenten die zich bij ons hebben aangemeld.
De vragen die niet collectief kunnen worden behandeld, worden beoordeeld individuele voorbeeldzaken. In deze voorbeeldzaken wordt binnenkort de mondelinge behandeling ingepland. De eerste zitting zal naar verwachting in het najaar van 2024 plaatsvinden.
ConsumentenClaim is de belangenbehartiger in deze zaken namens de consumenten. Eventuele toekenning van schadevergoedingen in deze individuele zaken zou ook goed nieuws zijn voor onze massaclaim. We hebben daarmee een sterkere onderhandelingspositie.
We vertrouwen erop dat het eerdere oordeel van de rechter in hoger beroep zal worden teruggedraaid en daarmee geen invloed zal hebben op het eindresultaat van onze claim.
Wat betekent dit voor onze deelnemers?
Als deelnemer aan de Beeldbuisclaim hoef je niets te doen. Vanzelfsprekend blijven wij onze uiterste best doen. We houden je op de hoogte van het verdere verloop van deze zaak.