Samsung maakte tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 verboden afspraken over prijzen voor televisies. Dat deden ze met grote elektronicaketens zoals MediaMarkt, CoolBlue en New Retail Company (eerder bekend als PlatteTV).
LG heeft van 1 januari 2015 t/m 7 december 2018 ook verboden afspraken met elektronicawinkels gemaakt. Daarmee werden consumenten gedupeerd.
Samsung en LG spraken met de elektronicawinkels af dat een televisie niet onder een bepaalde prijs verkocht mocht worden. Samsung en LG hielden vervolgens actief in de gaten of de elektronicawinkels zich wel aan die afspraken hielden.
Wanneer een winkel een televisiemodel toch tegen een lagere prijs wilde aanbieden, werd die winkel hier door Samsung en/of LG op aangesproken. Er werd dan op aangedrongen om de prijs weer te verhogen. De winkels voldeden aan die verzoeken. Veel consumenten hebben daardoor te veel betaald voor hun televisies.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Samsung een boete gegeven van 39 miljoen euro. Ook LG kreeg een boete van bijna 8 miljoen euro. De ACM stelde vast dat Samsung en LG de wet hebben overtreden en zich schuldig hebben gemaakt aan kartelvorming.
De ACM vindt dat Samsung en LG de gezonde marktwerking (concurrentie) hebben verstoord. Volgens de wet moeten elektronica- en webwinkels namelijk hun eigen verkoopprijzen kunnen bepalen.
Niet alleen Samsung- en LG-televisies, maar ook televisies van andere merken zijn in die periode duurder geworden. Samsung is marktleider op de televisiemarkt. LG heeft de nummer 2 positie in handen. Doordat de prijzen van de 2 grootste partijen kunstmatig hoog waren, hebben ook andere merken hun prijzen niet verlaagd.
Consumenten die van 9 januari 2013 t/m 7 december 2018 een televisie kochten in Nederland, hebben te veel betaald voor hun televisie. Meld je aan via onze website!